Life is soooo good! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sandra Lisa Pal - WaarBenJij.nu Life is soooo good! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sandra Lisa Pal - WaarBenJij.nu

Life is soooo good!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra Lisa

11 April 2007 | Ghana, Accra

Al een hele tijd niets van me laten horen, en ja dat is een goed teken! Ik heb het echt zo naar mn zin.

Vanaf vrijdag 30 maart hebben de scholen vakantie. En dus hebben de vrijwilligers besloten om die tijd te benutten om Ghana te verkennen.
We vertrokken vrijdagochtend met een klein groepje naar Kumasi (2e stad van Ghana) om daar nog andere vrijwilligers te meeten. De vrijwilligers waar ik mee reis ken ik van de meetings die we iedere woensdag met vrijwilligers uit de regio van Swedru hebben. En zij kenden weer andere mensen uit hun introductieweek. Zo reizen we met zn 10en (soms iets meer, soms iets minder).

Oke, we vetrokken dus naar Kumasi. In principe hoor je er met de trotro ongeveer 4 a 5 uur over te doen, als je dan om 7.30 met zn allen afspreekt om te vertrekken verwacht je toch op een redelijke tijd in Kumasi aan te komen. Maargoed, het is en blijft Afrika. Eerst moesten we wachten tot de hele trotro vol zat, 2 uur verder, toen heel veel file... uiteindelijk om 17.00 in Kumasi aangekomen. Ontzettende stortbui daar, maar veilig het hotel bereikt. 's Avonds met de hele groep gezellig uit eten (doen we hier trouwens iedere avond). Daarna zijn we naar een bar gegaan om gezellig wat te drinken en daarna uitgeweest in super fancy club.


Zaterdag 31 maart ben ik met 4 anderen naar de markt in Kumasi geweest. Je weet niet wat je daar ziet!! Enorm groot (er zijn verhalen van vrijwilligers die er verdwalen en een half uur door kl,eine steegjes met kraampjes lopen zonder een grote weg tegen te komen), maar echt super gaaf om te zien. Daarna hebben we het paleis van 'stadshoofd' gezien en de rest van de dag gerelaxed in onze kamer.

Zondag 1 april (grapje!) zijn we met 10e naar Lake Bosomtwi gegaan. Dat is een meer ergens in Ghana :). Super mooi! Foto's zijn binnenkort te zien op www.picturetrail.com/sandrainghana.

Maandag 2 april was een beetje een nutteloze dag. Het is soms best lastig om met een groep beslissingen te nemen, en dat lukte vandaag dus niet helemaal. We zijn uiteindelijk naar het Culture Centre van Kumasi geweest. Voor de zaandammers onder ons, is een soort Zaanse Schans. Ze laten daar zien wat mensen in Ghana allemaal doen, weven, hout snijden etc. Wel leuk om te zien.

Dinsdag 3 april zijn we gaan doen wat we eigenlijk maandag wilden doen, namelijk naar een dorpje in de buurt van Kumasi, Bonwire, dat bekent staat om zijn traditionele Kente-weven. Heel gaaf om te zien. Volgens mij is het namelijk echt onmogelijk wat die mensen doen!

Woensdag 4 april zijn we uit Kumasi vertrokken naar Koforidua (meer naar het oosten van het land). Was weer een dag van in de trotro zitten.

Donderdag 5 april zijn we naar de kralen-markt in Koforidua geweest. Echt zooo veel super gave kralenkettingen en armbanden. Ik liep er samen met het andere Nederlandse meisje van onze groep, Stephanie, rond en heb 24 kralenkettingen en 2 armbanden gekocht (A). En bij elkaar niet meer dan 10 euro uitgegeven. Zo zou het toch in Nederland ook gewoon moeten zijn???
Toen we net klaar waren op de markt kwam er toch een noodweer aanzetten! Wij zijn een chopbar (soort cafeetje) ingerend en hebben daar even geschuild. Daarna bleef het nog miseren, maar wij wilden naar een waterval in de buurt van het dorpje, en tja, van een beetje water smelt je niet toch? Bij de watervallen aangekomen bleek dat die in deze tijd van het jaar helaas droog staan, maar was toch een super mooie plek!

Vrijdag 6 april hebben we de trotro genomen naar een eco-village aan het Voltameer. Echt een adembenemend mooie plek! Echt toen we daar aankwamen hadden we alle 10 zoiets van; waarom zullen we hier niet gewoon de rest van ons leven doorbrengen??
We konden vanaf de eco-village met de kano naar een eiland in het volta meer. Werden we heengeroeid door Ghaneze mannen. Daar aangekomen moesten we een kleine klim over het eiland maken en vanaf daar konden we vanaf de rotsen het meer in springen. Suuuuper gaaf!
Rest van de dag daar gechilled.
Toen we terugkwamen van het eiland zagen we andere mensen in ons paradijsje! Was nog een groep vrijwilligers aangekomen. Hartstikke gezellig :). 's Avonds lekker met ze avond gegeten daar. Toen gingen Sophie (engels meisje), Stephanie (nederlands meisje) en ik terug naar de kamer om de bedden een beetje in orde te brengen. Ik til een tas op van een bed... en daar springt zo een muis onder vandaan!!! Zo wat schrok ik zeg!
We wilden eigenlijk buiten slapen, op ligbedden, maar daar stikte het van de insecten, dus was ook geen optie. Uiteindelijk hebben we met zn 5en in een 2 persoonskamer geslapen. 3 in het bed, 1 op een ligbed binnen en 1 op een matrasje, en dat met klamboes overal omheen.

Zaterdag 7 april wilden we aan het eind van de middag vertrekken uit de eco-village (na nog even lekker gerelaxed te hebben daar). Maar toen brak me toch een noodweer los!! En geen taxi die ons nog wilde ophalen. Uiteindelijk na lang wachten tot een taxi gekomen, die half uit elkaar viel! 4 op de achterbank, 2 voorin (rest was al eerder vertrokken). Geen veiligheidsriemen, geen sleutel in het contact, geen ruitenwissers, geen speeddial... maargoed, wel overleefd!
Uiteindelijk in Ho (stad in het oosten van Ghana) overnacht.

Zondag 8 april hebben we de trotro naar Hohoe genomen, onze tassen daar in een hotel gedumpt en naar de Wli-watervallen vertrokken. Suuuuuper mooi! Na een wandeling van 45 minuten waren we in een klein paradijsje. Heerlijk gezwommen onder de watervallen. 's Avonds daar in de buurt gegeten, en toen moesten we nog terug naar Hohoe. Wij op zoek naar een trotro.. uiteindelijk voor een cafe een trotro gevonden, maar die was eigenlijk besteld door mensen. Maar we mochten er wel bij. Zaten we in een trotro met allemaal rasta-mensen, met rasta-muziek en een geur die toch verdacht veel op marihuana leek... :P

Maandag 9 april, papa jarig!!! Gefeliciteerd :).
Deze dag hebben we de groep opgesplitst omdat iedereen iets anders wilden. De rest wilden allemaal de hoogste op zichzelf staande berg in Ghana beklimmen, maar Sophie en ik wilden liever naar de Bat-Caves. Dus zijn we lekker met zn 2tjes gegaan. Wel ff lekker zo'n dagje tussendoor. Uiteindelijk bleek het ook een flinke klim naar de bat-caves, en dat in 40 graden en zonder conditie! Maar goed, we hebben het overleefd, en was echt super gaaf. Echt in en door grotten geklommen, hele ervaring.
's Avonds hadden we met zn allen afgesproken in een Monkey Sanctuary.

Zondag 10 april 's ochtends om kwart voor 6 opgestaan om om 6 uur door een ranger door het woud geleid te worden op zoek naar aapjes. Zoektoch was succesvol! Heb ze zelfs met een banaan mogen voeren, hoe geweldig!
Daarna zijn we naar de hoofdstad vertrokken. Weer een dag van in de trotro zitten... En daar ben ik nu!
Vanavond gaan we naar een beachfeest hier, wordt super lachen.

Hierna ga ik nog 1 week rondreizen en dan begin ik op 23 april weer op mijn project. Dan gaan Susanne en ik 1 week vakantieschool doen, daarna nog 2 weken gewone school, daarna nog 2 weken reizen, en dan al weer naar huis. Time flies when you're having fun!!!!
Heb het echt geweldig!!!!!

kus! Sandra

ps: foto's zijn dus te vinden op:
www.picturetrail.com/sandrainghana

  • 11 April 2007 - 21:13

    Maria (Zus Sarah):

    Hey Sandra
    Klinkt allemaal ontzettend gaaf en spannend een ervaring die je nooit meer zult vergeten. Ik hoop dat wanneer mijn reis naar Ghana door gaat ik daar ook een beetje van kan proeven.
    Groetjes Maria

  • 12 April 2007 - 06:23

    Yaron &leah:

    hey lieve san wat fijn dat het zo gezzeli is we missen bedankt voor je post uit ghana ik lees hem 600keer yaron: gister getennist met nathan (gewonnen)
    leah: houd mijn spreekbeurt over Alcatraz
    leuk he

    kus

    Yaron&Leah

  • 12 April 2007 - 06:24

    Saar:

    hey mijn zus ook hier :D
    san ik weet je adres niet ik moet terugsturen! wat lief je brief en gister kwam maike bij mij al aanzetten met nog een brief!
    en ik ben stiekem wel heel erg jaloers, heel erg! ik wul ook weer reizen.
    ga je mee naar azie? :D pleassseee
    meid geniet (wat het is echt snel om!)
    dikee kus saartje!

  • 12 April 2007 - 10:07

    Rosalie:

    Heeeey meid!!! Alles goed met je? Wat klinkt dat allemaal leuk zeg! Ik ben ecth jaloers op je! Echt geweldig lijkt het me, wat je allemaal meemaakt! Heb net ook even naar je fotootjes gekeken, echt harstikke leuk! Heel veel plezier nog, ik weet zeker dat dat wel gaat lukken!

    Dikke kus van Roos!!!!

  • 14 April 2007 - 14:58

    Tacotante:

    Hai Meissie
    Wat een avonturen! Ljkt me erg moeilijk om met een hele groep relatief onbekenden beslissingen te nemen, maar zo te lezen gaat jullie dat erg goed af en afentoe zo'n dag dat het niet lukt moet kunnen! knap hoor! Leuk he, reizen!!! En gek he dat je je op een andere plek op de wereld waar je het bestaan niet vanaf wist helemaal "thuis"en op je gemak kunt voelen?? Ik ben trots op je hoe je het allemaal doet hoor! Geniet lekker verder, succes en veel plezier met werken en veel liefs!
    Peet


  • 16 April 2007 - 23:12

    Miss Magnum:

    Oh lief ik ben jaloers!!! Maar ik heb nog steeds je adres nodig, heb een paar dingetjes voor je en met gokken ben ik bang dat het niet helemaal aankomt ;)
    Love you!

  • 18 April 2007 - 21:15

    Moeski:

    Hoi lieffie
    Geniet maar lekker vanal die Africaanse bomen en de lieve mensen om je heen
    Voor je het weet ben je weer in het "gewone Holland".Ik kijk daar ook wel weer een beetje naar uit.Maar die 6-8 weken vliegen om met al die heerlijke berichtjes van je.Klopt dit adres????
    AKWAMU D/A PRIMARY SCHOOL
    P.O Box 11
    Gomoa Afransi
    Central Region-Ghana?
    Voor diegene die jouw iets willen sturen?
    Of moeten we naar het Coordinatie Adress sturen
    SYTO ACCRA
    opposite UNDP
    P.O.Box 9732
    Accra?
    Kus je moeski

  • 23 April 2007 - 11:48

    Saar:

    JAAA ik wil ook weten waar we naar toe moeten sturen!

  • 23 April 2007 - 14:29

    Sandra:

    Nog maar een keertje dan :), t adres staat in het berichtje "ongelofelijk" en is:

    ps: Het adres waarop jullie me post kunnen sturen is:
    Sandra van der Pal
    c/o Seth Tenkorang
    Swedru Sec. School
    P.M.B
    Agone Swedru
    Ghana, West africa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra Lisa

Vanaf 1 september 2006 tot februari 2007 naar Israël, kibbutz Na'an. Vanaf begin maart tot juni 2007 naar Ghana. Nu van 7 mei tot 28 juni in Roma! Van 5 feb tot 1 juni 4 maanden naar Cuba en Midden-Amerika met Danna

Actief sinds 16 Juli 2006
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 34213

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 01 Juni 2014

Cuba en Midden Amerika

06 Mei 2011 - 17 Juli 2011

Rome

06 Mei 2011 - 17 Juli 2011

Tel Aviv Experience

01 September 2006 - 30 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: