Vervolg rondreis-door-ghana-verhaal - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Sandra Lisa Pal - WaarBenJij.nu Vervolg rondreis-door-ghana-verhaal - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Sandra Lisa Pal - WaarBenJij.nu

Vervolg rondreis-door-ghana-verhaal

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra Lisa

23 April 2007 | Ghana, Swedru

Woensdag 11 april, donderdag 12 april en vrijdag 13 april ben ik nog in Accra (de hoofdstad) gebleven. Daar vooranmelijk gerelaxed, goed gegeten, op het strand gelegen, naar marktjes geweest....
Vrijdag vertrok de groep naar Cape Coast, maar daar was ik al geweest, dus bleef ik samen met het andere Nederlandse meisje Stefanie in Accra. Was wel even lekker, niet met een hele groep beslissingen te hoeven nemen.. Echt even heel relaxed! Zaterdag zijn we met zn 2tjes naar Krokobite vertrokken. Dat is een strand dicht bij Accra, heel mooi! Daar lekker op het strand gelegen. Komen we 's avonds onze kamer uit, zien we eerst de meisjes waarmee we naar Lake Bosomtwi waren geweest, en daarna komen we de groep tegen die we in de eco-village hadden ontmoet. De 'obruni' (blanke) wereld is klein!!
Hebben toen met die groep bij een Italiaans restaurant gegeten, super lekker!!

Zondag weer terug naar Accra, om daar de rest weer te ontmoeten, om van daar uit de bus naar Tamale te namen. (Tamale is grote stad helemaal in het noorden van Ghana). Stefanie en ik in Accra op zoek naar een betaalbaar hotel, was nog best lastig! Eerste hotel was te vies, volgende te duur, volgende had geen electriciteit (en zonder ventilator zijn de nachten wel erg warm), volgende geen plek.. en dat allemaal lopend met een veel te zware backpack in de hitte! Maargoed, uiteindelijk een prima hotel gevonden en daar op bed neergeploft. Die middag weer naar het strand van Accra gegaan, daar was groot feest, erg gezellig!

Maandag met Sophie, Claire en Kate naar Tamale vertrokken. Bus vertrok om 13.00 uit Accra (nouja dat was de bedoeling, echte vertrektijd was 14.15) en kwamen om 3.30 aan in Tamale. Daar sta je dan.. 4 meisjes, in een pikdonkere, vreemde stad en taxi-chauffeurs vechten haast wie je mee mag nemen :P. Uiteindelijk de taxi-chauffeur die ons het eerst benaderde maar genomen, naar het trotro-station waarvan een trotro naar Mole National Park ging. Daar op het station even gewacht, uiteindelijk trotro naar Mole gekregen en daar zijn we om 9.00 dinsdag gearriveerd.
Zozo, dat was me het tripje wel zeg!!
Wij wilden douchen, want laatste 3 uur van onze trip ging over zand/stof weg en we waren helemaal donkerbruin van het stof! Helaas werkte het stromend water even niet, dus na ons met een emmer een beetje te hebben afgespoeld gingen we op weg naar het zwembad, wat een luxe!
Op weg naar het zwembad kijken Kate en ik opzij, en wat zien we?? Olifanten!!! Wauw wat ontzettend gaaf zeg! Waren er een paar in het water aan het spelen, een paar aan het rondlopen, paar aan het eten. Oke wij stonden boven op de heuvel, en zij beneden, maar vond ze toch best dichtbij!
Na 150 foto's te hebben gemaakt (en nee, dat is dus niet overdreven) zijn we maar doorgelopen naar het zwembad. Daar kregen we te horen dat we die middag met een gewapende ranger een wandeling/safari konden maken om nog dichter bij de olifanten en andere dieren te komen. Dus wij om 15.30 met de ranger op zoektocht :). Heb antilopes, aapjes, pumba's (van de lion king, weet iemand de officiele naam van die beesten??) en olifanten gezien!

Volgende ochtend kon je om 6.30 weer op safari, en dan had je kans de olifanten in het water te zien, dus ik vroeg mijn bedje uit!! Maar het had die nacht geregend (en keihard geonweerd, heb ik doorheengeslapen aangezien ik zo moe was door de lange reis) en dan word de kans om olifanten te zien een stuk kleiner. Als het droog is, is er namelijk maar 1 waterplas waar ze zich kunnen wassen en die is dicht bij het hotel, maar als het regent hoeven ze daar dus niet meer heen te komen... Die ochtend dus helaas geen olifanten gezien, maar toch genoten van de wandeling.
Die middag heb ik samen met Kate en Clair fietsen gehuurd en zijn we naar een dorpje in de buurt gefietst. Ik had een fiets die niet remde, en het was best heuvelig, doodeng dus! Maar overleefd :). In dat dorp staat 1 van de oudste Moskeen van.. nu al weer vergeten! Maar was wel heel mooi. In dat dorp hadden we alle 3 voor het eerst het idee met echte armoede te maken te hebben. Dat dorp heeft 1 school (nouja 1 klaslokaal), maar maar 50% van de kinderen past in het lokaal (dat zijn 150!!! kids). Ze hebben maar 60 euro nodig om het nieuwe schoolgebouw wat ze aan het bouwem zijn af te maken, maar de regering weigert ze te helpen. Schandalig!

Donderdag vertrokken Sophie, Kate, Clair en ik om 04.00 weer vanuit Mole National Park terug naar Tamale (vraag me niet waarom de bus alleen zo vroeg gaat!). Daar aangekomen namen we een bus naar Bolgatanga (nog noordelijker). Daar aangekomen, hotel gezocht, en toen waren we zo uitgeput dat we besloten de rest van de dag op het terras van een luxe hotel door te gaan brengen, lekker eten, kletsen, kaarten.. Heerlijk!

Volgende dag zijn we vanuit Bolgatanga naar Paga gegaan. Daar heb ik een krokodil aangeraakt!!! Jaja, ik heb echt een krokodil aangeraakt, en foto's als bewijs! Als ik weer eens even tijd heb zal ik proberen die online te krijgen.

En toen was het weer tijd om naar 'huis' te gaan. Vanuit Bolgatanga hadden we een rechtstreekse bus naar Accra, waar we 16 uur later, op zaterdag om 6.00 aankwamen. Zijn toen met backpacks en al naar het strand gegaan om daar nog even verder te slapen. Die middag de trotro naar Swedru (stad bij mijn gastgezin in de buurt) gepakt. Daar aangekomen kon ik het niet meer opbrengen om nog een trotro te pakken naar het dorpje waar ik woon te nemen, dus ben in Swedru bij de Nederlandse Stefanie blijven slapen, bij haar gastgezin. Was gezellig!

Zondag 22 april dan eindelijk weer naar 'huis' gegaan. Iedereen had me wel gemist!! En ik hen ook hoor, 3 weekjes weggeweest, en echt een toptijd gehad!
Nu weer aan het werk in de school, ook super veel zin in.
kus!

  • 23 April 2007 - 16:47

    Je Nichie Sharon:

    klinkt top san! komt goed uit zo'n vakantie van je werk daar, nu heb je ook echt gebackpacked!
    ik weet niet meer wie pumba is, maar de ene is een stokstaartje(klinkt raar, maar volgens mij klopt het..) en de ander een everzwijn!
    ik zal je missen 5 mei! liefs

  • 23 April 2007 - 21:10

    Kiiem:

    Hey san!

    Ik ben echt benieuwd naar al je foto's want je verhalen klinken super!

    Kusjee!(K)

  • 24 April 2007 - 13:38

    Dina:

    woow...klinkt vermoeiend, maar toch ook geweldig!!
    veel plezier nog!!

    Kus (K)

  • 24 April 2007 - 16:29

    Simone Asscher:

    Wat fantastisch wat je allemaal mee maakt. Kan je het wel allemaal verwerken? Nou 150 foto's voor een kudde olifanten lijkt me de moeite waard. ik ben het met Sahron eens, dat zo'n beet een stokaapje heet of zoiets. Loof je nog een beloning uit voor degene die het juiste antwoord geeft??!!
    Op 5 mei zullen we met z'n allen lekker over je praten en alle verhalen nogmaals horen van je ouwelui.
    kusjes en liefs
    Simone

  • 26 April 2007 - 18:23

    LARS :

    Hey sansepans,

    dapper hoor al jouw verhalen... pumba is een WRATTENZWIJN( SHARON :p) en timon een stokstaartje.. of andersom maar de ene is dik en de ander loopt op twee poten... so you do the math.. :P mis je 5 mei, mis je met de feestdagen, mis je bij opa en oma... blablabla eigenlijk is het wel lekker rustig.. :P :) maarre... kom je wel snel terug!?

    ciao babe,

    x

  • 26 April 2007 - 21:17

    Stella:

    Hi Sandra:
    Nou het klink allemaal heel interessant en indrukwekkend. Het zit er al haast op, je bent nu bijna 2 maanden weg en hoe lang blijf je, 3 of 4 maanden. Zal moeilijk zijn om weer in Holland te wennen aan dat miezerige regentje wat ze zo vaak hebben. Hier in NY gelukkig alles goed. Had onverwachts nog onze nicht Galia een nachtje te logeren op terugweg van Los Angeles via New York naar Tel Aviv. Ze had me wel een reis hoor. Lieverd, houd je goed, dikke zoen van je nicht, Stella

  • 28 April 2007 - 17:26

    Saartje:

    saannnnn het klnkt top!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra Lisa

Vanaf 1 september 2006 tot februari 2007 naar Israël, kibbutz Na'an. Vanaf begin maart tot juni 2007 naar Ghana. Nu van 7 mei tot 28 juni in Roma! Van 5 feb tot 1 juni 4 maanden naar Cuba en Midden-Amerika met Danna

Actief sinds 16 Juli 2006
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 34209

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 01 Juni 2014

Cuba en Midden Amerika

06 Mei 2011 - 17 Juli 2011

Rome

06 Mei 2011 - 17 Juli 2011

Tel Aviv Experience

01 September 2006 - 30 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: