Still going strong :) - Reisverslag uit Petah Tikva, Israel van Sandra Lisa Pal - WaarBenJij.nu Still going strong :) - Reisverslag uit Petah Tikva, Israel van Sandra Lisa Pal - WaarBenJij.nu

Still going strong :)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra Lisa

23 December 2006 | Israel, Petah Tikva

Lieve allemaal,
Alweer een tijdje niets van me laten horen.. Heb namelijk steeds minder zin om in de rij te gaan staan voor de computer :P. Maar nu ben ik lekker bij mijn familie in Petah Tikwa en heb dus de tijd om even een berichtje naar het thuisfront te sturen.

Is even goed nadenken wat ik ook al weer allemaal heb meegemaakt.
Afgelopen 8 dagen was het hier Chanoeka (een joods feest waarop je kaarsjes aansteekt, soevganiot (donuts) en latkes (aardappelkoekjes) eet, cadeautjes/geld krijgt en veel feest :).
Vorige week vrijdag was de 1e avond Chanoeka. We hebben toen met de hele ulpan een filmpje opgenomen waarop wij de hele kibbutz fijne Chanoeka wensen en daarna hebben we lekker latkes gegeten.
Die avond ben ik (zoals iedere vrijdagavond) uitgeweest. We gingen weer naar de club van de kibbutz, die die avond 2 jaar bestond, dus er was vuurwerk, de drankjes waren goedkoper en muziek was echt goed! Super leuke avond gehad en natuurlijk belachelijk laat weer thuis.

De volgende dag was er een 'chanoeka-run'. Dat is een traditie van onze kibbutz, ze beginnen ergens 9 kilometer buiten de kibbutz, steken een fakkel aan en rennen daarmee naar de kibbutz om daar dan de chanoekia (kandelaar speciaal voor chanoeka) aan te steken. Ik werd om kwart voor 2 wakker en om 2 uur zouden die mensen weggaan. Mijn kamergenootjes waren benieuwd wie er van de ulpan mee gingen lopen, dus die gingen even kijken.. 2 minuten later komen ze binnengestormd; ja iedereen gaat, kleed je snel om dan doen we ook mee!! Dus ik met me totaal niet wakkere hoofd, me in 1 minuut omgekleed en ineens zat ik in een busje dat me buiten de kibbutz voerde om eens een lekker stuk te gaan rennen. Gelukkig reden die busjes tijdens de run achter ons aan zodat je even kon uitrusten als het je te veel wordt.. want om zonder voorbereiding nou even 9 kilometer te gaan rennen is toch wel vrij pittig! Ik denk dat ik uiteindelijk iets van 3,5 kilometer heb gerend, maar het was wel echt een ervaring!
Toen we terugwaren hebben we eerst met zn allen soevganiot gegeten en toen op naar de eetzaal om daar met de hele kibbutz de Chanoekia aan te steken. Super leuk allemaal :).

Zondag was weer een gewone dag. Maar die avond waren er in alle kinderhuizen kleine Chanoeka-feestjes en het kinderhuis waar ik werk had mij daarvoor uitgenodigd, dus die avond ging ik daarheen. Heel schattig, de kids gingen eerst voor alle ouders (en mij) liedjes zingen en ze hadden allemaal een fakkel en een muts gemaakt waar ze super trots mee rondliepen. En daarna gingen we natuurlijk weer met zn allen soevganiot eten.

Maandag hadden we weer met de ulpan een uitstapje. We gingen eerst naar 'de heuvel van de kibbutziem'. Op die heuvel was een kibbutz gebouwd (nog voor de uitroeping van Israel in 1948) en onder de kibbutz was een geheime fabriek voor kogels. In de tijd dat deze fabriek gebruikt werd, werd Israel geregeerd door de Britten en waren wapen- en kogelfabrieken verboden. Deze kogelfabriek was dus geheel verstopt. Heel vet om te zien. En onder andere door deze kogels heeft Israel de onafhankelijkheidsoorlog kunnen winnen.
Daarna zijn we naar een grot gegaan met allemaal stalagtieten en stalagmieten. Super mooi om te zien.
Hierna hadden we een lunch met daarna een Chanoekafeest met allemaal andere programma's voor toeristen en nieuwe immigranten. Was wel oke, niet heel bijzonder... T feest was namelijk om 1 uur 's middags :S.

Dinsdag was weer een normale dag. Alleen 's avonds hebben we met de hele ulpan de Chanoekia aangestoken en latkes gegeten.

Woensdag moest ik in plaats van bij mijn eigen kindjes, bij 1-jarige poepjes werken. Ze waren echt zooow schattig!
Die middag ben ik met Sharon en Aliza naar Herzelia gegaan. Daar woont een jongen van Haboniem (de joodse jeugdbeweging waar ik lid van ben) en hij had ons uitgenodigd om met hem naar een Chanoeka-feest van zijn universiteit te gaan.
Was echt een super leuk feest! En leuk om weer even uit de kibbutz te zijn. We zijn toen ook daar in Herzelia blijven slapen.

De volgende dag gingen Sharon, Aliza en ik naar Tel Aviv, waar we met Riki hadden afgesproken. We hadden die dag namelijk vrij gekregen voor Chanoeka. We hebben toen heerlijk de hele dag geshopt, lekker op terrasjes gezeten etc. Was echt een super leuke dag.
Ik ben toen vanuit Tel Aviv naar Petah Tikwas gegaan en daar ben ik nu. Even lekker een lang weekend bij mijn familie doorbrengen.

Alles is hier dus nogsteeds heel leuk! Het enige rare is dat ik al zo ver over de helft ben :S. Over 6 weken kom ik alweer naar huis!!!

  • 23 December 2006 - 15:32

    Moeski:

    Wat klinkt dat waanzinnig mooi.Ik heb dat gevoel van chanoeka ff geproeft toen ik bij je was . Maar dit is wel heel erg bijzonder
    Veel plezier weer bij Channah,kus ook aan Smadar en Galia en (Kus) groetjes aan Gilad en Adam en Isachai

  • 23 December 2006 - 23:26

    Kim:

    Over 6 weken al terug :O Dás snell!!

    Hoe is het weer eigenlijk daar, nog steeds warm of niet?

    Kusjee(K)!

  • 29 December 2006 - 19:41

    Smoekje:

    Heej zussie,,
    ik ben net terug van weer een waanzinnigleuk winterkamp heb het echt onwijs naar mijn zin gehad! heb je wel gemist hoor af en toe. Alle verhalen hoor je nog wel maar het was echt heel erg leuk ik mis iedereen nu al weer:P
    dikke kus tot gauw:D

  • 29 December 2006 - 22:00

    Tacotante:

    He feestbeest!Klinkt allemaal goed en bijzonder om te beleven! Wij hebben een heerlijke groene kerst gehad. met z'n 2tjes in een knus hutje in de bossen (de natuur is nu echt waanzinnig mooi) van Apelscha (wel heel klef of niet?)heerlijk gewandeld, gelezen en uitgerust. Veel plezier verder liefs Peet en Erik

  • 30 December 2006 - 17:41

    Dina:

    Klinkt nog steeds geweldig! :D
    We hebben je gemist op het winterkamp hoor!
    Tot heel snel(K)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra Lisa

Vanaf 1 september 2006 tot februari 2007 naar Israël, kibbutz Na'an. Vanaf begin maart tot juni 2007 naar Ghana. Nu van 7 mei tot 28 juni in Roma! Van 5 feb tot 1 juni 4 maanden naar Cuba en Midden-Amerika met Danna

Actief sinds 16 Juli 2006
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 34199

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 01 Juni 2014

Cuba en Midden Amerika

06 Mei 2011 - 17 Juli 2011

Rome

06 Mei 2011 - 17 Juli 2011

Tel Aviv Experience

01 September 2006 - 30 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: